MARUAH DAN NILAI SEORANG SAHABAT



Nilai sebenar seorang sahabat tak dapat di nilai dengan mata kasar. Nilai sebenar seorang sahabat tak dapat dinilai dengan wang ringgit. Biar papa, mereka akan sentiasa disisi memotivasikan kita, mendorong kita supaya terus berjuang meneruskan hidup. Berjuang meneruskan dan mengharungi hari-hari yang mendatang. Tetapi di dunia ini lebih ramai ‘kenalan’ yang bertopengkan sahabat. Kenalan hanya membantu dengan bercakap, dengan melihat, tanpa membantu,tapa menghulurkan apa-apa bantuan dan hanya memandang dengan jelingan tajam malah mengherdik dan menghina tanpa mengira saat senang yang di lalui bersama. Ada juga sanggup mempertikaikan nilai dan maruah diri seorang sahabat… “sapa DIA tu ??? Retis ke??? Hebat sangat ka ??? “ itu yang pernah aku dengar bila ada yang sanggup pertahankan sahabat yang tiada NILAI dimata orang yang buta pada mata HATI… 

Perlukah kita hanya perlu punyai sahabat yang KAYA, GLAMOR, ORANG KENAMAAN… Cukup la seorang sahabat yang kaya dengan NILAI yang berkualiti dari segi HATI dan JIWA yang bersih dan ikhlas.   



So stay away pada orang yang suka merendahkan maruah diri, nilai korang dimatanya.. Sebab seorang yang bernilai dia xpernah mintak dirinya dipuja-puja. Cuma kdang-kdang masyarakat terlalu memuja sehingga ada yang iri hati padanya.. Janganlah kita menjadi sahabat yang suka menjatuhkan maruah sahabat kita dan mempertikaikan nilai sahabat kita. Come on la kalau korang rasa sahabat korang tu satu bebanan dan punca masalah dalam hidup korang so xpyah la nak bekawan dengan dier.Ni x korang mempertikaikan NILAI dia dengan mata hati yang BUTA. Jadilah sahabat yang memikirkan perasaan sahabat anda.. Insyallah anda bakal menjadi sahabat yang bernilai bukan sahabat yang hanya datang dan pergi, yang patah tumbuh yang hilang berganti…

CERITA ORANG GILA DAN BATU JALANAN

Pada satu hari si GILA terjumpa seketul batu di jalanan yang baginya ada NILAI pada batu itu dan terus mengambil batu jalanan itu dibawa pulang.Sesampainya orang GILA itu dirumahnya, dia terus meletakkan batu jalanan itu di satu sudut yang dihias cantik..Setiap hari orang gila itu menyembah dan menjaga batu jalanan itu..

Persoalan : 

BODOHKAH batu jalanan itu yang disembah-sembah atau orang gila itu yang bodoh sebenarnya yang memuja batu jalanan yang tiada nilai. Sedangkan bagi orang gila itu batu itu sangat bernilai.. 

SIAPA yang patut dipersalahkan atas kebodohannya. Batu or orang GILA ???

Adakah batu jalanan itu meminta-minta untuk disembah dan dianggap bernilai ???

Renung-renungkan……

Wassalam……

Comments

Popular Posts