PROGRAM TRANSFORMASI MINDA PTM SIRI 1/2013

13 May 2013 Azam Baru, Semangat Baru !!!!
Last week Allyna baru je habis kursus PTM yang seriusly penat nan mampoihhhh !!! Salah satu syarat pengesahan dalam perkhidmatan bagi menggantikan Kursus Induksi selaras dengan Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) ….

LATARBELAKANG PTM

Modal insan yang berdaya tahan dan kompetitif adalah pra-syarat penting bagi menggerakkan agenda transformasi Kerajaan dengan berkesan untuk mencapai agenda pembangunan negara. Justeru, modal insan sektor awam perlu dibangunkan di peringkat awal pelantikan (dalam tempoh percubaan) secara optimum agar dapat melahirkan pegawai awam yang memiliki kompetensi dan potensi bersesuaian untuk melaksanakan tugas.

Cabaran utama membangunkan modal insan ialah menyediakan latihan yang mampu mentransformasikan minda pegawai awam agar selari dengan hala tuju dasar negara dan perubahan persekitaran. Perubahan minda yang ingin diterapkan sewajarnya menggalakkan pemikiran yang selari dengan aspirasi negara bagi menghasilkan nilai tambah dalam tugasan dan berkeupayaan menyediakan pegawai awam yang membudayakan nilai-nilai murni perkhidmatan awam.

Proses transformasi minda perlu bagi membangunkan modal insan secara holistik, merangkumi keupayaan sahsiah dan intelektual yang mesti dimiliki oleh pegawai awam bagi memandu pemikiran dan perlakuan dalam rutin harian. Program Transformasi Minda (PTM) diperkenalkan sebagai satu pendekatan untuk memberi pendedahan dan penyesuaian minda pegawai di peringkat awal pelantikan dalam perkhidmatan awam. Program ini dibentuk bagi membolehkan pegawai memahami prinsip dan falsafah pembentukan negara, jentera pentadbiran kerajaan dan peraturan-peraturan asas perkhidmatan awam serta pembentukan jati diri bagi menghadapi cabaran dan ekspektasi pelanggan.
*SURAT PEKELILING PERKHIDMATAN BILANGAN 6 TAHUN 2011 PTM

Soooooo, 3 KRITERIA yang digariskan untuk lulus PTM dari segi kriteria, disiplin dan pesonaliti... Alhamdulillah semuanya berjalan dgn lancar..Pastu lagi mudah bila Fasilitator plak sempoi jer xde banyak kerenah gitu......

Location kursus tu dekat MARINA ISLAND, LUMUT.... So chalet Allyna tempat tu nama CORAL FISHING RESORT, masa nak masuk resort tu pon tudia aih signboard pon tggu masa rebah ke bumi jerk.. hihihihi......First day sampai citu mmg terkejut la jugak kan bila npk tudia aih nak kena dok dlm CABIN ka yang mcm rumah BANGLA KONTRAK tu haaa amek kaw !! Tapi bila masuk dalam tu bole laaa selesa la jugak.Sape sangka bila luar CABIN dalam mcm bilik HOTEL kan “DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER gitueww.... Tapi keja nak BLACKOUT je tu yang tension tu haaa...


Ni bilik Allyna dalam CABIN tuuuu....

BTW, view dia mmg terbaik sbb mengadap pantai, pastu Allyna bole napk PULAU PANGKOR... Bila dah kat laut tu angin jangan nak kata la kan mmg terbaeekkk …...



SUNSET, SUNRISE pon mmg cantik sgt kat cini..... 



Sepanjang Allyna berkursus walau jadual pack pastu agak penat sikit dengan taklimat yang giler pnye psyco minda ni nak bertahan dari tertido bila kita xcukup tido tu mmg satu penyiksaan....Tapi bila bole jumpa balik kengkawan yang Allyna kenal masa first lapor diri sebagai penjawat awam itu yang paling MEMORABLE......Kursus ni sebenarnya bagi Allyna selain nak capai apa yang kerajaan gariskan pada setiap penjawat awam, tapi masa kursus camgini la bole buat kita lebih kenal personaliti seseorang yang mmg kita xkenal kalau ditempat kerja.. Bole la npk sikap penting diri tu, semangat teamwork, banyak songeh ke, ngade lebeh-lebeh ke, semua-semua laa.......

Last nak share gambar kenangan dgn my BESTIES masa last day...... ^_^





Comments

  1. salam nk tnya..apa pgisian ptm ye.. aktiviti... mgu dpn nk kena p nih..huhu ?harap leh share..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam dear. Sory lmbt respond ur comment..... PTM ni xde la padat mcm induksi mcm sebelum ni. Byk ceramah je dear.. Pastu wktu mlm kiteorg just kna buat rumusan dlm kumpulan ttg topic ceramah pada sblh siang.. tu jerk.

      Delete
  2. nk tnya jgk..cmna nk dftr online untk ptm ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. daftar online ?? sory dear xbole nak jwp soalan kamu... Sbb Allyna pon xrequest untuk kursus PTM by online.. Just Allyna terima surat nama Allyna salah sorang yang di pilih JKN Pulau Pinang to join PTN ni.

      Delete
  3. thanks alina kongsi semua ni semoga cantik selalu ...mannn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks coz sudi membaca blog Allyna :) ...
      just share pengalaman dan diary hidup Allyna je..

      Delete
  4. patut la xjumpe akak....sy sepatutnye ptm kat marina island tu,last2 mnit kene tkar tempat laen
    pape hal blog ni terbaeekk...jlafhudsnf;yugf

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke ???
      klau x kursus sekali le kita kan.. hehehe....
      thanks for the support....
      just a simple blog bout my life je ... :)

      Delete
  5. Nk tnya, lpas krsus ni ada ujian ke? 😊

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts