MY BIRTHSTONE “AQUAMARINE”




By her who in this month (January) is born 
No gem save garnets should be worn;
They will ensure her constancy,
True friendship, and fidelity.

The February-born shall find
Sincerity and peace of mind,
Freedom from passion and from care,
If they an amethyst will wear.

Who in this world of ours their eyes
In March first open shall be wise,
In days of peril firm and brave,
And wear a bloodstone to their grave.

She who from April dates her years,
Diamonds shall wear, lest bitter tears
For vain repentance flow; this stone,
Emblem of innocence, is known.

Who first beholds the light of day
In spring's sweet flowery month of May
And wears an emerald all her life
Shall be a loved and happy wife.

Who comes with summer to this earth,
And owes to June her hour of birth,
With ring of agate on her hand
Can health, wealth, and long life command.

The glowing ruby shall adorn,
Those who in July are born;
Then they'll be exempt and free
From love's doubts and anxiety.

Wear a sardonyx or for thee,
No conjugal felicity;
The August-born without this stone,
`Tis said, must live unloved and lone.

A maiden born when September leaves
Are rustling in September's breeze,
A sapphire on her brow should bind
`Twill cure diseases of the mind.

October's child is born for woe,
And life's vicissitudes must know,
But lay an opal on her breast,
And hope will lull those woes to rest.

Who first comes to this world below
With drear November's fog and snow,
Should prize the topaz's amber hue,
Emblem of friends and lovers true.

If cold December gave you birth,
The month of snow and ice and mirth,
Place on your hand a turquoise blue;
Success will bless whate'er you do.

—Gregorian Birthstone Poems



Actually Allyna tgh survey bracelet, earring & necklace yang baru…Sebab rasa yang skg ni dah npk lama sesangat..tetiba ada 1 supplier jewellry kat satu tempat ni ckp ttg BIRTHSTONE...Apakah ???? Diorang tanyer Allyna lahir bulan ape ? So slumber je Allyna ckp MARCH..Pastu diorang bwk kua mcm-mcm design yang mmg cantik sweet ciut sesangat...speechless la time tu Allyna xtwu cena nak ckp untuk luahkan yang mmg cantik-cantik koleksi diorang...tapi kata emak jangan amik yang ada batu nnti rugi... Amik semua gold... hurm cena nii.... serius dah blur sesangat skg ni xtawu nak buat choice cena lagi.. Tapi in planning nak amik earring & necklace je yg ade batu my birthstone..Cuma bracelet nak semua gold sbb tu untuk my wedding gift from my future husband...best kan pilih je yang mana nak pastu just let him know je bape kena byr..tu yang i suka tu tapi walau dah diberi green light Allyna pon xbole la over budget.byk lagi nak guna lepas ni kan.....  ^_^


Ok back to the topic…Sooo my birthstone for MARCH adalah “AQUAMARINE”..Serius cantik sesgt taw..patut la Allyna suka sangat dengan soft blue….japg korang tgk keh kat bawah so korang akan tawu pe sbbnyer… So Allyna google la skit ttg AQUAMARINE dah mmg sepanjang hidup ni xpenah nak amik taw pon ttg birthstone bagai ni kan….Sooo nak share info skit..So sesame la kita dapat lagi satu ilmu untuk hari ni kan… 

APAKAH ITU AQUAMARINE ???

Kata “aquamarine” berasal dari kata Latin “aqua marina”, yang bermaksud air laut. Aquamarine adalah birthstone dari bulan Mac dan dikaitkan dengan kesetiaan, keberanian, dan persahabatan (perasan sekejap ^_^). Aquamarine juga dianggap untuk memecahkan tekak dan stres masalah berkaitan. Dipercayai bahawa aquamarine juga membantu meredakan masalah komunikasi. Pada zaman pertengahan diyakini bahawa aquamarine mempunyai kekuatan ghaib mengatasi kesan racun. Aquamarine juga dikaitkan dengan kesedaran dan respon yang cepat. The pelaut perlindungan sementara di laut digunakan sebagai pesona. Rom percaya bahawa ukiran katak di atas batu ini dapat membantu menukarkan musuh menjadi teman. Ini adalah tradisi Rom untuk pengantin laki-laki memberikan aquamarine sebagai hadiah pagi untuk pengantin selepas penyempurnaan perkahwinan mereka. Dianggarkan bahawa batu permata ini boleh menyerap suasana kasih muda. Dengan demikian, itu dianggap untuk menghidupkan kembali kasih pasangan berkahwin.



Aquamarine adalah sepupu zamrud dan milik keluarga Beryl. Ia mendapat warna dari jejak besi di Beryl. Beberapa aquamarines memaparkan Chatoyancy hotel iaitu hotel dari mata kucing dan bintang. Warnanya berkisar dari indah warna biru ke hijau biru hijau laut. Milik yang terbaik aquamarine adalah itu sangat menyenangkan mata itu. Meminjamkan kesan menenangkan. Rating 8 pada skala Mohs, kerana kekerasannya dan ketahanan, aquamarine cukup popular di antara desainer perhiasan. Ini boleh didapati di kristal heksagon atau tidak teratur besar. Kadang-kadang juga boleh didapati sebagai bi-warna dengan mineral lain seperti morganite. Warna dan kejelasan adalah unsur paling penting aquamarine saat menilai. A 30 aquamarine karat sangat pucat akan kos sama sebagai aquamarine biru tua satu karat. Dengan demikian, jelas intensitas warna dan kejelasan adalah faktor yang paling penting. Namun, ini jarang dijumpai batu-batu dengan warna biru tua. Kandungan milik aquamarines berkualiti tinggi adalah bahawa mereka Inclusions bebas. Pada saat batu murni hijau juga boleh didapati yang bila dipanaskan dan diperlakukan dengan suhu 600-1200 darjah Fahrenheit boleh digunakan untuk menghasilkan stone biru murni.


Awalnya Brazil merupakan pengeluar utama tapi sekarang Zambia Mozambique, dan Nigeria juga menghasilkan batu berkualiti baik. Pada tahun 1910, Brazil menyaksikan terbesar yang pernah aquamarine. Batu itu ditimbang £ 243 dan kemudian dipotong-potong yang memberinya lebih dari 200,000 karat. Itu begitu bersih yang satu boleh membaca akhbar cetak melalui itu.
Dipercayai berasal dari peti harta karun putri duyung, aquamarine is batu yang mengagumkan. Sejak usia keindahan telah dihargai di seluruh dunia. From Sumeria Ibrani untuk orang Mesir to, semua mempunyai menghiasi tersebut. Aquamarine adalah batu indah dan sangat besar untuk memiliki satu.

Google search

Haaaaa…….tgk betapa byknyer kebaikan Aquamarine….tapi kepercayaaan yang karut marut tu kita sebagai umat islam jangan la pecaya sangat..xkan la ukir katak atas batu musuh bole jadi kawan kan ??? cmtuh Negara yang berperang tu pakat-pakat la ukir katak kat aquamarine keh so nnti korang bole jadi 2buah Negara bersahabat baik gituu…..hehehehe..

Comments

Popular Posts